Voelen wat je denkt en weten wat je voelt. Een waardevolle verbinding die in het drukke dagelijkse leven niet vanzelfsprekend aanwezig is. Met bedrijfshaptonomie gaan we op zoek naar die verbinding. Terug naar de kern. Want alleen vanuit je eigen kern, die samenkomst van denken, voelen en handelen, vind je een weg die dichtbij jezelf staat. Een weg die je vol overgave, rust en zelfverzekerdheid durft in te slaan.
Wat is bedrijfshaptonomie?
De mens als één geheel van denken, voelen en handelen. Dat is de essentie van haptotherapie. Lichaam en geest zijn samen en beïnvloeden elkaar. In de huidige maatschappij richten we ons vooral op het rationele van de mens, wat je voelt krijgt weinig ruimte.
Soms heb je bepaalde eigenschappen die door jezelf of je omgeving als negatief worden beschouwd. Je verstopt of verhult deze eigenschappen dan met ander gedrag. Oftewel: de balans tussen voelen, denken en handelen raakt verstoord. Je hebt het gevoel dat je bent vastgelopen, dat je er alleen voor staat of dat je steeds verder van jezelf en je ware verlangens vervreemd.
De haptotherapeut richt zich op (de ontwikkeling van) het voelend vermogen van de cliënt. Hij/zij doet dit door middel van gesprekken, ervaringsgerichte oefeningen en lichamelijke aanraking. Aanraking is immers de meest directe vorm van communicatie. Zo laat de haptotherapeut jou ontdekken wat je patroon is en wat je aan den lijve ervaart op het moment dat dit patroon vastloopt. De nadruk ligt op de gevoelens van dat moment, dus die gevoelens ervaar je in de veilige omgeving van de praktijkruimte. Uiteindelijk kun je deze nieuwe ervaringen toepassen in je eigen leefomgeving in relatie met de mensen om je heen.